fredag 15 juni 2012

Midsommartårta


Nu är faktiskt klockan nästan 02:00 slagit på natten och datorn har blivit min tröst. Vi har haft en härlig kväll med bästa vänner. Mycket Cina prat har det varit. Mitt i djup sorg är det mycket leende på våra läppar. Tack Cina!
Tårtan som kommer kan jag säga att vi gillar hon och jag!!!!!!!


Min mormor och jag har skitkul när vi fikar
LÄTTFRUSEN SOMMARGLASSTÅRTA
Det här behövs till ca 12 bitar
1 skiva färdigköpt marängbotten
Phillyglass:
2 gelantinblad
1 vaniljstång
2 dl socker
4 gulor + 4 äggvitor
200 gr philadephiaost
4,5 dl vispgrädde
Servering:
Hallon eller (och) jordgubbar
Gör så här:
1.     Blötlägg gelantinbladen i kallt vtn 5 min
2.     Dela och skrapa ur kornen ur vaniljen.
3.     Skilj gulor och vitor i varsin bunke. Vispa gulorna pösiga med socker och vanilj. Vispa därefter ner osten.
4.     Vispa grädden för sig och vänd ner den i äggsmeten.
5.     Ta upp de blötlagda gelantinbladen och smält dem i en skål över vattenbad. Blanda i några matskedar av gräddsmeten och blanda sedan ner allt i resten.
6.     Vispa vitorna till toppigt skum och blanda ner dem i gräddsmeten.
7.     Lägg marängbotten i en form med löstagbar kant. Fyll på med smeten och frys i minst 5 timmar. Plasta väl så den inte tar smak av annat om du gör flera dagar innan.
8.     Ta ut och dekorera tårtan med bär du gillar. Låt den stå 45 min i rumstemperatur innan du serverar.
9.     LÄGG TÅRTAN PÅ DITT VACKRASTE FAT och låt det ligga lite bär runtom!


                                                                      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar